Har hatt tre fine dager ombord i K.G. Jebsen.
Litt andre boller her ombord enn i Bjarne Kyrkjebø som jeg vanligvis er på.
Første dagen gikk litt trått. Lå ved kai hele dagen, og hadde ingen oppdrag.
Men det er en stor båt, og mange dippedutter som kan trykkes på og utforskes, så tiden gikk fort likevel:-)
|
RS 137 Kristian Gerhard jebsen ved kai på Kleppestø |
|
Broen på RS 137 |
|
2 x 3000 hk V12 lager finfin lyd:-) |
|
Maskinrommet. |
Dag to gikk altfor fort. Begynte dagen med utvendig vask av hele skuten, mens maskinisten justerte ventilene på de potente mtu'ene i kjelleren:-)
|
Nystriglet skute! |
Etterpå var det tid for demontering av redningsflåtene, som skulle inn til årskontroll.
Men idet de kom for å demontere dem, fikk vi et oppdrag.
Båt med fremdriftshavari tvers av Brattholmen.
Jeg og styrmann låret MOB båten, og dro ut for å slepe havaristen. Heldigvis tok vi på oss arbeidsdrakter, for det regnet hele veien fra vi forlot Kleppestø, til vi fikk havaristen slept inn til Bjordal & Madsen på Søreide.
Det var en Skilsø 33, så det var et stort slep for den lille.
|
Skilsø 33 under slep med MOB båten. |
Da vi hadde fått signert papirer, så jeg på AIS at moderskipet var på vei mot oss, så vi dro dem i møte, og ble heist ombord igjen utenfor Haakonsvern.
|
RS 137 Kristian Gerhard Jebsen |
|
Frank og "Kjapp" på vei ombord igjen:-) |
Vi hadde fått et nytt oppdrag. Seilbåt med kjøleproblemer ved Hjellestad.
Ombord i seilbåten mente de at de hadde tett kjølevannsinntak, så vi låret MOB båten, og dro inn med dykker for å sjekke det. Imidlertid var inntaket helt fint, og problemet var slangen fra bunnventil til kjølevannspumpen. Den var blitt helt myk, og ble sugd flat av pumpen. Havaristene ble rådet å bytte slange, og vi dro på nytt ombord i moderskipet.
Vi gjorde oss klare for å returnere til basen på Kleppestø, men fikk kort tid etterpå telefon fra en Skorgenes 35 som hadde gått på grunn i sørenden av Lukksundet.
Da var det bare å sette kursen Sørover.
|
På vei inn mot Lukksundet |
|
På vei inn mot Lukksundet |
|
Sleper ombord hos havaristen, en Skorgenes 35 |
|
Havarist under slep i Byfjorden. |
|
RS 140 Bjarne Kyrkjebø passerer oss ved Skålevik |
Da vi kom frem var det full Flo, så det skulle ikke mye til for å dra dem løs. Men propell var ødelagt, og de hadde lekkasje i maskinrommet.
Så da startet vi slep fra Lukksundet til Damsgårdssundet, der havaristen skulle repareres ved Sabb Frydenbø.
Når havaristen var trygt avlevert, hadde vi arbeidet i ett i tolv timer, og var klare for puten. Og da var det bare å krysse fingrene for at det ble en rolig natt:-)
|
Fortøyd ved basen på Kleppestø |
Idag har det også vært en rolig dag. Ingen oppdrag, og siden vi striglet skøyten igår, ble det sleppåff ombord:-)
Link til artikkel på redningsselskapets sider
Takk til Bjørn, Frank og Kalle for turen.-)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar