Hadde knapt kommet oss ombord, før vi fikk første oppdrag. En Askeladden som hadde mistet styringen i Fanafjorden, og trengte slep.
Vi tok turen ned til ham, og fikk sleper ombord før vi startet slep mot Askvik.
Havaristen er trygt fortøyd i Askvik. |
RS 140 ved kai i Askvik |
Men etter få minutters gange, mottok vi mayday melding på radioen, og samtidig ringte begge telefonene ombord, med melding om båtvelt på Torterøy og savnet person i vannet.
Da ble kursen satt vestover for fulle maskiner og blålys.
Omtrent midtveis mellom Korsneset og Sotra, fikk vi melding om at begge personer var reddet opp av vannet, og ved god behold.
Da satte vi på nytt kursen mot Bekkjarvik, men knappe minuttet etter, ringte telefonen ombord på nytt med melding om havarist utenfor Salhus. Der røk softisen på Bekkjarvik, og vi snudde baugen nordover for å gå til Salhus. Men få minutter etterpå kom kontrabeskjed fra havarist om at han ikke lenger trengte hjelp.
Så da var det kansje håp for softisen vår likevel?
Kursen ble på nytt satt sørover, men knappe to minutter senere ringer telefonen på nytt!
Småbarnsfamilie i drift 100 meter fra land på Korsneset, uten styring og fremdrift, med frisk pålandsvind.
Heldigvis var vi like i nærheten, og fikk sleper ombord raskt. Slepte dem inn til Hjellestad, og fikk buksert dem inn på innsiden av bryggene, i le for vinden.
Nå var det etter hvert blitt for sent på kvelden for softis i Bekkjarvik, så vi satte kursen nordover mot Bergen, og tok en tur innom vågen og fikk oss en matbit før vi returnerte til Flesland kai for bunkers og retur til base.
På vei ut fra Vågen etter en pust i bakken. |
Bunkring på Flesland. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar