Da vi kom ombord på forrige tur, var det en vanndam på benken i byssen. Jeg mistenkte at det var vannkokeren fra biltema som var synderen, og den fløy rett ut gjennom døren:-)
Ved ytterligere etterforskning fant jeg imidlertid ut at vannet kom ut gjennom veggen, og rant langs kablene som kommer fra flybridge.
Vel, idag skulle dette fikses, og jeg dro ombord med en patron med fugemasse og en spisspose med arbeidslyst:-)
Halvparten av posen røk til allerede ved ankomst, da jeg oppdaget at landstrømmen var borte. Her var det jordfeil så det holdt, så jeg fryktet et øyeblikk at vannlekkasjen hadde ført til vann ned i 220V anlegget i maskinrommet. Men det viste seg at det var overgangen fra "normal" kontakt til CCE kontakt som hadde trukket vann, og laget fandenskap:-)
Det resterende innholdet i posen med arbeidslyst ble brukt til å fjerne kalesje på flybridge, og lokalisere lekkasjen. Det viste seg at vannet kom inn gjennom skruehullene til et kalesjefeste!
(det sier litt om hvor intens nedbør det har vært i det siste).
Etter lekkasjen var tettet, måtte jeg bokstavelig talt lense hulrommet i targabøylen for vann.
Det lå også vann mellom flybridgen og innerlineren over akterdekket. Så da var unnskyldningen for en kveldstur på fjorden ordnet:-) Dekkslysene over akterdekket ble utmontert, og jeg tok en tur i værste halvplan ut til Askøybroen og tilbake. På den måten stod båten så skrått i vannet at vannet rant akterover og ut gjennom hullene der lampene hadde stått.
Så var det bare å kjøre både 220 V og dieselvarmeren på full guffe slik at det ble badstutemperatur i båten for å tørke ut fukten. Fremdeles ikke fått ordnet kortautomaten i Florvåg.... Nå går maskinen på dieseldamp fra tomme tanker!!!
Askøybroen.
Foto:Mona Lygre
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar